Směs nafty a plynu zvaná Dieselgas
V Česku zatím není dieselgas tolik rozšířený jako v zahraničí, ale jeho výhody lákají stále víc řidičů. Servisů, které přestavby na dieselgas zajišťují, postupně přibývá.
Co je dieselgas
Jedná se o systém, který umožňuje pohon na takzvané duální palivo, tedy diesel spolu s propan-butanem LPG anebo zemním plynem CNG. Smícháním propan-butanu či zemního plynu s naftou se dosáhne dokonalejšího hoření palivové směsi, a tím i efektivnějšího využití energie paliv. Zároveň se výrazně sníží produkce emisí ve výfukových plynech. U vozidel vybavených filtrem pevných částic dochází v důsledku toho k výraznému prodloužení životnosti této součástky. Při vypnutí systému tlačítkem zůstává původní pohon na naftu beze změny. Dávkování plynného paliva je řízeno plynovou řídicí jednotkou, která na základě signálů z jednotlivých senzorů vypočítává dávku paliva a v případě abnormálního chování motoru (klepání, zvýšená teplota výfukových plynů ad.) ubere množství alternativního paliva LPG/CNG.
Ekologicky a s vyšším výkonem, přitom levněji
Přestavěné vozidlo na duální pohon nafty a alternativního paliva LPG nebo CNG má čistější provoz. Na obrázku je vidět rozdíl v množství prachových částic u auta na klasické palivo a na alternativní palivo. Výhodou přestavby je i drobný nárůst výkonu a točivého momentu cca do 20%, což se příznivě projevuje v hospodárnosti jízdy, protože auto nemusí tak často podřazovat. Alternativní paliva LPG a CNG jsou levnější než klasická paliva, a tudíž přestavbou vznikne na dnešní dobu malý zázrak – auto, které jede čistěji, ekologičtěji, levněji a přitom má vyšší výkon. S naším zkušebním vozem Fiat Scudo 2.0JTD (140koní) jsme nedávno absolvovali Eco Rallye na jihu Čech a není bez zajímavosti, že jsme všech cca 1300 kilometrů zvládli s jednou nádrží nafty, takže další výhodou je i delší akční rádius přestavěného auta bez nutnosti častého tankování.
Ovládání systému, přepínání
K ovládání systému slouží tlačítko umístěné v kabině řidiče. Pokud nesvítí, jede vozidlo na naftu. Pokud svítí, systém automaticky přepne na LPG nebo CNG. V případě, že je plynová nádrž prázdná, dojde k automatickému přepnutí zpět na naftu, přičemž uživatele upozorní zvukový signál. Stav paliva v nádrži zobrazují LED diody na přepínači. Stiskem tlačítka lze kdykoli za jízdy mezi palivy přepínat.
Pro koho se dieselgas hodí?
Dieselgas není určen pro občasné jízdy osobními automobily na nákupy nebo o víkendu na chaty a chalupy. Samotná přestavba na dieselgas vyjde při použití LPG v průměru na třicet až čtyřicet tisíc korun, v případě využití CNG je o něco dražší, což je dáno rozdílnou cenou nádrží, kdy ty na CNG jsou při stejném objemu asi dvakrát dražší.
Investice se v krátké době vrátí hlavně permanentně vytíženým řidičům s vozy, které ročně najezdí desítky až stovky tisíc kilometrů. Jedná se zejména o služební auta, kamiony dopravců, dodávky doručovatelů a dopravců zboží z e-shopů, kamiony, zemědělskou techniku, ale i osobní, zejména SUV automobily.